6 sposobów na rozluźnienie lekcji według Talkersów
Przejdź do treści

Jak przełamuję pierwsze lody, czyli 6 sposobów na rozluźnienie lekcji

Jak przełamuję pierwsze lody, czyli 6 sposobów na rozluźnienie lekcji

Jak przełamuję pierwsze lody?

Kontaktuję się na co dzień z wieloma ludźmi, często z branży szkoleń językowych. Zauważyłem, że jedna rzecz pojawia się regularnie – bardzo oficjalne, formalne podejście do rozmowy.

Zawsze zaczyna się na „Pan” i w konwersacji przewija motyw certyfikatów, zaświadczeń i dyplomów. Gdyby papierki świadczyły o wartości człowieka, to świat zapewne byłby pełen super ciekawych ludzi. Ale prawda jest taka, że jest inaczej. Dlaczego w ogóle o tym piszę?

Ano dlatego, że jestem wielkim fanem nieformalnej, luźnej atmosfery w niemalże każdej relacji. Nie mówię o spoufalaniu się. Mówię o tym, by opuszczać gardę, gdy nie ma ani jednego sensownego powodu, by ją trzymać wysoko. Jak sprawiam, że ludzie stają się wyluzowani i otwierają się na rozmowę? Generalnie robiąc dokładnie to, co chciałbym „otrzymać” od drugiej osoby. Myślę, że przykład indywidualnych lekcji jest niezłym poligonem, bo tu ludzie generalnie są bardzo spięci przy pierwszym podejściu. W ciągu ostatnich 12 miesięcy pracy z osobami o bardzo różnych osobowościach wykształciłem w sobie 6 cech, które podaję również moim współpracownikom w talkersi.pl jako wskazówki usprawniające lekcje.

6 sposobów na rozluźnienie lekcji

1) Najprędzej jak to możliwe, przechodź na „Ty”

Nie wyobrażam sobie procesu nauczania indywidualnego, w którym ja mówię „Proszę Pani, to polega na tym, że…”. A w odpowiedzi słyszę „Panie Wiktorze, czy może to Pan ponownie wytłumaczyć?”. No przecież jaja jak berety, gdyby tak wyglądała lekcja.

Dlatego już podczas wstępnego wywiadu przez telefonu zazwyczaj przechodzimy na „Ty”. Łatwiej, przyjemniej i oszczędza czas.

2) Podziel się osobistą historią

Na początku każdego spotkania pada sakramentalne „Co słychać? Co wydarzyło się od naszej ostatniej lekcji?”. Celem tego zabiegu jest wprowadzenie tematu, który uczeń doskonale zna. No bo jak zapytam o to, co sądzi o konfliktach zbrojnych na świecie, to będzie mu znacznie trudniej odpowiedzieć (zwłaszcza, że jeszcze jest na etapie rozwoju języka, czyli bariera byłaby podwójna) niż jeśli ma opisać jak było na niedzielnym obiedzie u babci.

Żeby była równowaga – ja robię to samo. Dlatego moi uczniowie wiedzą o mnie znacznie więcej niż zazwyczaj wie się o swoim nauczycielu.

3) Let’s Facebook

Skoro dzielimy się swoimi przeżyciami na żywo, to dlaczego nie mielibyśmy rozszerzyć tego na świat online? Dodanie na FB to niby mały geścik, ale jednak obniża poziom formalności o co najmniej 1 stopień.

A MOŻE MY TEŻ PRZEJDZIEMY NA „TY”?

4) Nieformalna Umowa Partnerów

Luźna atmosfera bez odpowiedniej dozy dyscypliny prędko zamienia się w chaos. Dlatego każdy uczeń w naszej szkole podpisuje ze swoim nauczycielem tzw. Partnership Agreement. To dokument, w którym obie strony deklarują, że między innymi:

– będą zawsze szczere, uśmiechnięte i na czas
– będą się przygotowywać do spotkań
– będą sobie pomagać wszelkimi możliwymi sposobami, nawet jeśli wychodzi to poza ramy lekcji (tak na przykład poznał się np. Maciej z Maciejem)

5) Partnerzy traktują się partnersko

„Partnersko” czyli jak? No na pewno NIE jak mistrz i uczeń. Oboje jesteśmy uczniami. Przekazujemy sobie wzajemnie życiowe lekcje. Oboje ćwiczymy swój warsztat językowy (tak, nauczyciele też uczą się podczas lekcji, nawet jeśli się do tego nie przyznają). Ja traktuję to jak spotkanie dwóch osobowości, które mają sobie coś do przekazania. To przesłanie, którym kieruję się również w każdej innej chwili życia.

6) Niestandardowe zadanie domowe uwalnia kreatywność

Ostatnio wprowadziłem zasadę regularnego pisania eseju na lekcjach. Bez względu na poziom wtajemniczenia w angielski wszyscy zapisują swoje opinie na tematy takie jak:

– co by się stało, gdyby media społecznościowe nie istniały?
– jakie jest prawdziwe znaczenie przyjaźni?
– w jaki sposób odmawiać, by wszyscy byli szczęśliwi?

I wbrew instynktownej reakcji na zasadzie „ale jakim cudem ktoś początkujący ma napisać essay?”, da się. Najlepszym dowodem na to jest Gosia, która zaczęła zajęcia z nami 4 miesiące temu od poziomu początkującego, a dziś już potrafi mówić i pisać w języku angielskim.

Czy to możliwe dla każdego? Oczywiście, że tak. Czy każdy robi takie postępy? Oczywiście, że NIE. Aby tak się stało, trzeba sumiennie pracować w domu, słuchać uważnie na lekcjach, a do tego przestać sobie wciskać kit, że „nie umiem”. W uproszczeniu, oczywiście.

A CO JEŚLI ŻADNA Z POWYŻSZYCH WSKAZÓWEK NIE DZIAŁA?

Z mojego doświadczenia wynika, że rzadko tak się zdarza, ale faktycznie występują nieliczne przypadki osób, którym ewidentnie nie pasuje powyższe podejście do kontaktów międzyludzkich. Nic prostszego – nie jesteście sobie pisani. Macie zupełnie inne osobowości, wartości, standardy, obyczaje, jak zwał tak zwał. I nie ma co się szarpać na siłę. Na taką okazję mam przygotowany kontakt do dwóch zaufanych koleżanek po fachu, które z przyjemnością przyjmują klientów, których im podsyłam.

Pozdro!

PS Jeśli podobał Ci się tekst, to będę ogromnie wdzięczny za udostępnienie na Facebooku. A ja zawsze pamiętam, kto mi pomaga i odwdzięczam się należycie. To znaczy, podwójnie ?

Talkersów tworzą
Ci wspaniali ludzie
IMG_1051-1-scaled
IMG_4721
93873307_511047642921846_6617146848979189760_n-1
Iryna Vadan
lektor_angielskiego_jurek
lektor_angielskiego_KSENIA
talkersiprofilowkib-15-scaled
talkersiprofilowkib-1-scaled
lektor_angielskiego_JAN
lektor_angielskiego_SYLWIA
lektor_angielskiego_LIAM
lektor_angielskiego_KATARZYNA-scaled
lektor_angielskiego_ANZHALIKA
lektor_angielskiego_RADOSLAW
ASIA-1
SONIA-1
Magda_Talkbook_(1)
lektor_agielskiego_OLAR
lektor_angielskiego_KINGAW
lektor_angielskiego_KASIAP
lektor_angielskiego_KAROLINAK
lektor_angielskiego_ELA
lektor_angielskiego_VERONIKA
lektor_angielskiego_DOROTAC
lektor_angielskiego_IDA
lektor_angielskiego_SEBASTIANG
Franciszek Pawłowski
lektor_angielskiego_GRZEGORZ
lektor_angielskiego_AGATA
lektor_angielskiego_IGOR
lektor_angielskiego_GANA
lektor_angielskiego_yuliya
lektor_angielskiego_KUBA
lektor_angielskiego_FLORA
lektor_angielskiego_JULIAM
lektor_angielskiego_KASIAD
lektor_angielskiego_SHANARZ
lektor_angielskiego_JULIAP
lektor_angielskiego_GUNEL
lektor_angielskiego_MAHIZHA
lektor_angielskiego_MARIAR
lektor_angielskiego_AARON
lektor_angielskiego_JOSEPHINE
lektor_angielskiego_MARIAB
lektor_angielskiego_NATALIAJ
lektor_angielskiego_CHRIS
lektor_angielskiego_STEVEN
lektor_angielskiego_WERONIKAK
lektor_angielskiego_PATRYCJAM
lektor_angielskiego_MACIEJ
lektor_angielskiego_wiola
lektor_angielskiego_ARTURC
lektor_angielskiego_OLAL
lektor_angielskiego_MALGOSIAM
lektor_angielskiego_RITA
lektor_angielskiego_JULIAT
lektor_angielskiego_MARIAC
lektor_angielskiego_STEPHEND
lektor_angielskiego_AGNIESZKAJ
lektor_angielskiego_OLGA
lektor_angielskiego_ANNA
lektor_angielskiego_ZOFIAM
lektor_angielskiego_DOMINIKAP
lektor_angielskiego_JOANNAJP
lektor_angielskiego_MARKO
lektor_angielskiego_OKSANA
lektor_angielskiego_JAMEST
lektor_angielskiego_STEFAN
lektor_angielskiego_KEVIN
lektor_angielskiego_DEVON
lektor_angielskiego_VITALI
lektor_angielskiego_AGATA
lektor_angielskiego_MARIAS
lektor_angielskiego_KLAUDIAD
lektor_angielskiego_NINA
lektor_angielskiego_KAJA
lektor_angielskiego_MICHELINE
lektor_angielskiego_NIALL