Jak napisać CV - 16 wskazówek, dzięki którym 💡 wyróżnisz się z tłumu - Talkersi.pl
Przejdź do treści

Jak napisać CV – 16 wskazówek, dzięki którym wyróżnisz się z tłumu

Jak napisać CV – 16 wskazówek, dzięki którym wyróżnisz się z tłumu

Chcesz podbić serce potencjalnego pracodawcy, ale nie masz pojęcia, jak napisać CV? Bez obaw! Z tego artykułu dowiesz się, w jaki sposób skutecznie zaprezentować w nim swoje doświadczenie zawodowe i umiejętności oraz wyróżnić się na tle innych kandydatów.

Poza samą treścią Curriculum Vitae omówimy wygląd dokumentu oraz wiele ważnych kwestii technicznych. A na koniec – nie bylibyśmy Talkersami, gdybyśmy nie podzielili się z Tobą wskazówkami, jak napisać CV w języku angielskim. Także szykuj się na konkretną dawkę wiedzy. 🤓 Głęboki wdech i wydech… zaczynamy!

Dobre i profesjonalne CV – czyli jakie?

Jak napisać CV dobre i profesjonalne

Jak napisać dobre CV? Po pierwsze, powinno być na tyle czytelne i zwięzłe, aby rekruter szybko uzyskał odpowiedzi na kluczowe pytania weryfikacyjne określone przez pracodawcę w celu prowadzenia rekrutacji. To właśnie one decydują o tym, czy zostaniesz zaproszony do kolejnego jej etapu.

👉🏼 Dobre CV odpowiada na potrzeby konkretnej oferty pracy – pokazuje, że kandydat faktycznie się z nią zapoznał, a jego kluczowe kompetencje są zgodne z oczekiwanym poziomem doświadczenia i wymaganymi umiejętnościami.

Natomiast profesjonalne CV powinno już spełniać pewien określony standard. Na co zwrócić uwagę?

  • Unikaj kolokwializmów i mowy potocznej.

  • Skup się na konkretach.

  • Zadbaj o poprawność językową.

  • Sprawdź, czy Twoje CV nie ma literówek.

  • Ujednolić czcionkę i format.

  • Spraw, by CV było czytelne. Niemile widziane będą: skomplikowana czcionka, tekst nachodzący na siebie, błędy graficzne oraz niedbała „ściana” tekstu bez podpunktów i podziału na sekcje.

  • Jeśli zdecydujesz się na zamieszczenie zdjęcia, zadbaj o jego odpowiednią jakość i profesjonalizm.

  • Upewnij się, że plik działa poprawnie – np. czy nie jest „rozmazany” i czy otwiera się bez problemu.

To, jak zostanie odebrane Twoje CV, zależy przede wszystkim od Ciebie. Zachęcamy do dostosowania go do oczekiwań rekruterów. 😉

16 wskazówek, jak napisać świetne CV do pracy

Czyli ustalone – szukasz pracy i chcesz przygotować jak najlepsze CV. Zatem zapnij pasy i jedziemy z tematem. 🚀

Poniżej znajdziesz listę najważniejszych wskazówek, opartych na naszym doświadczeniu, które wskażą Ci drogę, jak napisać CV od podstaw.

👉🏼 Pamiętaj, że są to uniwersalne wskazówki – jeśli chcesz porządnie przygotować się do procesu rekrutacji, musisz zapoznać się z indywidualnymi wymaganiami i standardami danego stanowiska, na które zamierzasz zaaplikować.

Dostosowanie treści do oferty, podczas pisania CV, to podstawa. Możesz wierzyć nam na słowo, że każdy dobry rekruter doceni Twoje starania. 🤗

#1 – Co powinno zawierać CV?

Jak napisać CV - co powinno zawierać

Jeśli chcesz napisać CV, które zawiera wszystkie najważniejsze informacje, skorzystaj z poniższej listy. Każdy przykładowy wzór CV obejmuje konkretne sekcje, których treść powinna zostać wypunktowana:

  1. Dane osobowe i kontaktowe: widnieją na samej górze CV – imię i nazwisko, obecny tytuł zawodowy, numer telefonu, adres e-mail, miejscowość zamieszkania oraz opcjonalny link do służbowych profili społecznościowych, np. LinkedIn.
  2. Podsumowanie zawodowe: krótki opis doświadczenia zawodowego – np. co Cię wyróżnia pod kątem doświadczenia, cech i wyznawanych wartości. Upewnij się, że jest zwięzły i nie powiela treści podanych w pozostałych punktach.
  3. Doświadczenie zawodowe: firmy, stanowiska (+ okres czasu obejmowania każdego z nich), obowiązki oraz osiągnięcia.
  4. Wykształcenie: dotychczasowa edukacja – czas nauki i kierunki studiów oraz specjalizacje, czyli wszystko to, co dotyczy Twoich kwalifikacji zawodowych.
  5. Umiejętności praktyczne: tylko te zgodne z prawdą – można podzielić je na umiejętności miękkie (np. umiejętność pracy w grupie) i twarde (np. znajomość języków obcych i umiejętności specjalistyczne).
  6. Dodatkowe kursy, szkolenia i certyfikaty: najlepiej te, które są związane z docelowym stanowiskiem.
  7. Hobby i zainteresowania: kilka najważniejszych, dla tzw. human touch.
  8. Klauzula RODO: wersja wymagana aktualnie w Polsce – warto sprawdzać na bieżąco.

#2 – Zrób dobre pierwsze wrażenie, czyli estetyka i czytelność w pisaniu CV

Jak napisać CV - czytelność i estetyka

Zadbaj o to, by napisać CV do pracy w sposób czytelny i uporządkowany. Jego treść uporządkuj w punktach, dzieląc ją na poszczególne sekcje CV, wspomniane we wskazówce #1.

💡 Przedstaw konkrety – unikaj „lania wody” i niewyjustowanych ścian tekstu, przez które ciężko będzie przebrnąć.

👉🏼 Nie bagatelizuj formatu, który faktycznie rzutuje na finalny wygląd CV – czcionka powinna zostać ujednolicona i być wystarczająco czytelna dla rekrutera. Ten dokument jest Twoją wizytówką, która oddaje to, ile staranności włożyłeś_aś w przygotowanie aplikacji o pracę.

👉🏼 Przeczytaj gotowe CV jeszcze raz, obiektywnie i postaraj się spojrzeć na nie z punktu widzenia pracodawcy.

#3 – Wykorzystaj dostępne wzory CV

Jak napisać CV - gotowe wzory przydatne w pisaniu CV

Mamy dobrą wiadomość! Nie musisz martwić się o to, że czeka Cię czasochłonne, ręczne pisanie CV od zera. I wcale nie potrzebujesz do tego płatnych programów. Na ratunek przychodzą popularne platformy, na których z łatwością stworzysz proste CV za darmo, korzystając z gotowego i odpowiednio zaaranżowanego szablonu. 💁🏻‍♀️

CV w Canvie

Canva oferuje atrakcyjne graficznie, różnorodne wzory CV. Możesz też po prostu „rzucić okiem” na gotowe szablony CV w celu inspiracji. 🎨

Po zalogowaniu się do platformy wystarczy wejść w sekcję „utwórz projekt” i z listy dostępnych opcji wybrać CV. W kolejnym kroku następuje przekierowanie do panelu edycji pustego (jeszcze) dokumentu.

Po lewej stronie znajduje się okno edycji. W pierwszej kolejności wybierz przykładowe CV z wypełnionymi polami – jest w czym przebierać. 😉 Masz też spore pole do personalizacji projektu (takiej jak zmiana kolorów, czcionki czy grafik).

💡 Nie zapomnij zastąpić każdego (wypełnionego już) pola swoimi danymi – czasem łatwo to przeoczyć, dlatego tak ważne jest ponowne przeczytanie gotowej treści, zanim wyślesz CV.

Na koniec wybierz opcję „udostępnij” w prawym górnym rogu i pobierz gotowy plik na komputer. Kreator CV w Canvie zasugeruje najbardziej optymalny format – „pdf standardowy”.

CV w InterviewMe.pl

InterviewMe.pl oferuje darmowy kreator CV, w którym z łatwością wygenerujesz gotowy dokument w zaledwie kilku krokach. Możesz wgrać własny plik z dysku lub zacząć od zera. Wybierając tę drugą opcję, najpierw musisz odpowiedzieć na krótkie pytania o staż i tryb pracy. Potem przejdziesz do sekcji, która pozwala na kolorystyczne dostosowanie CV.

Następnie kreator CV przeniesie Cię do trybu edycji, w którym z pomocą instruktaża przejdziesz do wypełniania konkretnych pól z treścią. Narzędzie to uwzględnia praktyczne porady, które pomogą Ci poprawnie napisać CV.

CV w Pracuj.pl

Darmowy kreator CV jest również dostępny w cieszącym się popularnością serwisie Pracuj.pl. Na wstępie możesz wybrać prosty wzór CV z trzech dostępnych typów dokumentu: klasycznego (najbardziej uniwersalny), na start (dobry na początku kariery) lub technicznego (na potrzeby osób z branż technologicznych). Każdy wariant oferuje pięć różnych opcji projektu CV (rozmieszczenia treści) oraz cztery opcje kolorystyczne.

[BEZPŁATNY E-BOOK]
SZYBKA RANDKA Z ANGIELSKIM

10 praktycznych rzeczy, które powiedziałby Ci na pierwszej randce j. angielski… gdyby mógł mówić.

ebook o nauce angielskiego

Wypełnij formularz, a podarujemy Ci ebooka z praktycznymi wskazówkami dotyczącymi nauki angielskiego.

Dodatkowo w kolejnych mailach przekażemy Ci mnóstwo wartościowej wiedzy, narzędzi oraz innych przydatnych materiałów, które możesz wykorzystać samodzielnie.

#4 – Ile stron powinno mieć CV?

Ile stron powinno mieć CV

Priorytetem każdego procesu rekrutacyjnego jest znalezienie właściwego kandydata i zapoznanie się z otrzymanymi zgłoszeniami najszybciej jak to możliwe. ⏰ Właśnie dlatego tak istotne jest, by Twoje CV było ukierunkowane na jakość i dopasowanie treści – nie ilość.

Przyjmuje się, że jeśli chcesz napisać CV do pracy, które jest przystępne dla rekruterów, powinno mieć maksymalnie 1 do 2 stron. W przypadku, gdy historia Twojej kariery jest naprawdę obszerna, ogranicz zawarte w nim treści do tych, które najbardziej odpowiadają stanowisku pracy z ogłoszenia oraz przedstawionym wymaganiom.

#5 – Doświadczenie zawodowe w CV

Jak napisać CV - doświadczenie zawodowe

Innymi słowy – jedna z ważniejszych sekcji w Twoim CV. Zwykle to w jej stronę, w pierwszym odruchu, zwraca się czujny wzrok rekrutera. Co warto tu uwzględnić? Przede wszystkim podsumowanie tych aspektów Twoich działań zawodowych, które odpowiadają wymaganiom na danym stanowisku.

Zacznij od wypisania stanowisk, na których miałeś_aś okazję pracować, wyszczególniając długość trwania zatrudnienia (najlepiej miesiąc i rok, np. od 10.2022 do 12.2024). Następnie wypunktuj swoje najważniejsze zadania realizowane w ramach powierzonych Ci obowiązków oraz kluczowe osiągnięcia.

Choć zachęcamy do otwartego dzielenia się doświadczeniem, przestrzegamy przed koloryzowaniem. Wypisz tylko te obowiązki, które faktycznie były przez Ciebie wykonywane.

💡 Jeśli jesteś kandydatem z dużym doświadczeniem zawodowym, które mogłoby zająć dobrych kilka stron, wypunktuj tylko te stanowiska, które są faktycznie ukierunkowane w stronę Twoich aktualnych celów zawodowych. Przykładowo, jeśli jako doświadczony lekarz ubiegasz się o pracę w branży medycznej, nie musisz uwzględniać swojej pierwszej pracy w lokalnym kinie. 😉

#6 – A co, jeśli nie masz doświadczenia?

Jak napisać CV do pracy nie mając doświadczenia

Jeśli dopiero zaczynasz rozwijać swoje skrzydła, by podążyć w stronę wymarzonej kariery, zwróć uwagę na kilka ważnych kwestii:

👉🏼 Upewnij się, czy wcześniejsze doświadczenie nie jest absolutnym wymogiem, wyraźnie zaznaczonym w znalezionej przez Ciebie ofercie pracy. Wielu kandydatów decyduje się wysłać zgłoszenie na zasadzie „a może się uda”, jednak czasem może to zostać odebrane jako znak, że nie zapoznałeś_aś się z treścią ogłoszenia.

👉🏼 Jeśli bardzo Ci zależy, żeby jednak spróbować swoich sił, mimo że potencjalny pracodawca oczekuje doświadczenia, odnieś się do jego braku i faktu, że jest ono wymagane. Następnie przedstaw swój punkt widzenia i podkreśl, czym nadrabiasz ten brak, skupiając się na edukacji, kursach, wolontariatach i innych inicjatywach, w których brałeś_aś udział.

👉🏼 I wreszcie – nie poddawaj się! W końcu każdy gdzieś zaczynał. Może i Twoje pierwsze doświadczenia zawodowe będą się wiązać z pewnymi kompromisami względem oczekiwań, ale ich nabycie z pewnością okaże się cenną przepustką w drodze do wymarzonego stanowiska.

#7 – Jakie umiejętności uwzględnić w CV?

Jak napisać CV - umiejętności

Po pierwsze, zwróć uwagę, które z Twoich umiejętności znajdą zastosowanie w kontekście danej oferty pracy. Czy te, które chcesz wymienić w CV, odpowiadają na wymagania w niej wyszczególnione?

❌ Unikaj przypisywania sobie umiejętności, które brzmią atrakcyjnie, ale są zbyt ogólnikowe, niewiele wnoszą lub nie mają nic wspólnego z wybranym stanowiskiem pracy.

Możesz uwzględnić zarówno umiejętności miękkie, jak i twarde. Duże znaczenie będą mieć te, które zostaną odebrane jako praktyczne, powiązane z konkretną branżą, np. znajomość języków programowania.

💡 Bądź przygotowany_a na odbycie rozmowy kwalifikacyjnej – istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że potencjalnemu pracodawcy nie wystarczą nawet najpiękniej skrojone opisy Twoich zalet w CV. Podczas rozmowy o pracę, zadawane pytania mają m.in. na celu zweryfikowanie wspomnianych w życiorysie umiejętności.

#8 – Znajomość języków obcych w CV

Jak napisać CV - języki obce

Jednym z najczęstszych przykładów umiejętności wymienianych w CV jest znajomość języków obcych. Jej poziom najczęściej określa się na podstawie CEFR, czyli międzynarodowego standardu opisu umiejętności językowych (poziomy A0 – C2). Swobodniejszą, choć mniej precyzyjną alternatywą dla takiego systemu jest słowne określenie stopnia zaawansowania w posługiwaniu się danym językiem, np. początkujący, średniozaawansowany, zaawansowany lub ojczysty.

Upewnij się, że podana przez Ciebie informacja jest zgodna z prawdą – „średniozaawansowany” oznacza osobę, która jest już w stanie dość swobodnie komunikować się w danym języku, zarówno w mowie, jak i piśmie. Jeśli znajomość języków obcych jest wymaganą umiejętnością na danym stanowisku, z pewnością w trakcie procesu rekrutacji zostanie, prędzej czy później, zweryfikowana.

💡 Jeśli nie masz pewności, jaki jest Twój poziom znajomości języka, jedną z dobrych opcji może być odbycie darmowej lekcji z lektorem, który pomoże Ci go określić.

Nasi Lektorzy przygotują Cię do rozmowy o pracę na TIP TOP!
Stefan
Stefan
Ostatnie wolne terminy
% Promocja Happy Hours Happy Hours: poniedziałek – czwartek 9:00-15:00
% Promocja Happy Weekend Happy Weekend: piątek – niedziela (dowolne godziny)
Akcent:Brytyjski
Native/Polak/Bilingual:Polak
Specjalizacje:General English, Business English, Język prawniczy
Zainteresowania:Gotowanie, etyka, psychologia.
Mikołaj
Mikołaj
Ostatnie wolne terminy
% Promocja Happy Hours Happy Hours: poniedziałek – czwartek 9:00-15:00
% Promocja Happy Weekend Happy Weekend: piątek – niedziela (dowolne godziny)
Akcent:Neutralny
Native/Polak/Bilingual:Polak
Specjalizacje:General English, Business English, IT
Zainteresowania:Książki, technologia i społeczeństwo.
Julia M.
Julia M.
Ostatnie wolne terminy
% Promocja Happy Hours Happy Hours: poniedziałek – czwartek 9:00-15:00
% Promocja Happy Weekend Happy Weekend: piątek – niedziela (dowolne godziny)
Akcent:Brytyjski
Native/Polak/Bilingual:Polak
Specjalizacje:General English, Business English
Zainteresowania:Sztuka, tatuaż, gry komputerowe.

#9 – Edukacja

Jak napisać CV - wykształcenie

Żadne CV nie obejdzie się bez sekcji o wykształceniu kandydata. Tak jak w przypadku doświadczenia, należy wypunktować podstawowe informacje:

  • nazwę uczelni lub szkoły,

  • przedział czasu, w którym trwała nauka (wymieniając miesiące i lata),

  • skończone kierunki oraz specjalizacje.

💡 I tu pojawia się pytanie – czy należy wyszczególnić całą swoją ścieżkę edukacyjną, od przedszkola, aż po uniwersytet? Zdecydowanie nie! Żeby napisać dobre CV, wystarczy skupić się na najwyższym stopniu posiadanego wykształcenia, np. wykształcenie wyższe (bez liceum, gimnazjum czy podstawówki).

#10 – Kursy, szkolenia, certyfikaty

Jak napisać CV - kursy, szkolenia, certyfikaty

Wykształcenie wyższe nie jest jedynym obszarem, który może zaważyć na atrakcyjności danego CV. Dodatkowe kursy, szkolenia i certyfikaty, wypunktowane w tej sekcji, świadczą o chęci do samorozwoju. W oczach rekrutera to dowód szczerego zaangażowania w tematykę danej branży. Kandydat, który samodzielnie się uczy, to potencjalnie cenny, zmotywowany pracownik.

💡 Skoncentruj się na tych obszarach, które będą szczególnie przydatne na danym stanowisku.

#11 – Wspomnij o swoich zainteresowaniach

Jak napisać CV - zainteresowania

Zainteresowania są najbardziej prywatnym obszarem, uwzględnianym podczas pisania CV, który jednocześnie pomaga wyróżnić się na tle innych kandydatów. Nie powinien być zbyt rozległy i zdominować służbowych treści, ale warto go dobrze wykorzystać.

💡 W pierwszej kolejności opisz te zainteresowania, które mają coś wspólnego z Twoimi celami zawodowymi. Następnie wymień hobby, które naprawdę lubisz, masz na jego temat szerszą wiedzę i będziesz w stanie o nim porozmawiać w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej. Rekruterzy czasem lubią poprowadzić spotkanie z kandydatem w taki sposób, by dowiedzieć się również, czym interesuje się na co dzień, poza pracą.

W tej sekcji CV polecamy też uwzględnić wolontariaty, które dodatkowo uzupełnią Twoje cechy i kwalifikacje zawodowe potrzebne na wybranym stanowisku.

#12 – Jak powinno, a jak nie powinno wyglądać zdjęcie do CV?

Jakie zdjęcie w CV

Choć zdjęcie nie jest w Polsce wymaganym elementem CV, jego zawarcie może być wskazane, szczególnie jeśli na danym stanowisku istotna jest odpowiednia prezencja lub np. praca wiąże się z kontaktem z klientem. Zdjęcie znajduje się zwykle na samej górze, przy nagłówku CV (tam, gdzie tytuł zawodowy, dane osobowe i kontaktowe).

📷 Jak powinno wyglądać profesjonalne zdjęcie do CV?

  • Musi być wyraźne.

  • Najlepiej, żeby jego tło było jednolite.

  • Powinno przedstawiać Twoją twarz (kadr najczęściej sięga do górnej części tułowia).

Warto, by Twoje zdjęcie było zbliżone stylem do tych, które używasz w formalnych dokumentach. Unikaj form zbyt prywatnych, stylem przypominających „luźne” selfie.

#13 – Jaki format CV będzie najlepszy?

Jak napisać CV - jaki format CV

W kwestii rodzaju pliku, zdecydowanie wybierz PDF. Masz wtedy pewność, że formatowanie w CV będzie wyświetlać się prawidłowo na różnych urządzeniach. Z plikami typu .doc (programów takich jak Word) należy uważać, ponieważ mogą nie otwierać się poprawnie ze względu na indywidualne ustawienia komputera i używane przez odbiorcę programy.

Natomiast, jeśli zastanawiasz się, jakie ustawienie strony będzie najlepsze – klasyczne wzory CV są zawsze w pionie. 📋

#14 – Jak nazwać plik z CV?

Jak napisać CV - jak nazwać CV

Plik CV najbezpieczniej będzie nazwać z uwzględnionym imieniem i nazwiskiem w tytule dokumentu, na przykład: Janusz Gąbka – CV.pdf

💡 Jeśli zdecydujesz się zawrzeć w tytule nazwę stanowiska, na które aplikujesz lub / i nazwę firmy, koniecznie zwróć uwagę, by przez pomyłkę nie wysłać pliku o tej sprecyzowanej nazwie do kilku różnych firm!

#15 – Personalizacja CV

Jak napisać CV - personalizacja CV

Kolejnym trickiem podczas pisania CV, dzięki któremu Twoje poszukiwania pracy mogą szybko zakończyć się sukcesem, jest spersonalizowanie CV. Oto kilka sposobów:

✨ Zmień kolor przewodni swojego CV na ten, który dominuje w szacie graficznej danej firmy.

✨ Zawrzyj nazwę firmy i stanowiska w tytule CV.

✨ W trakcie wysyłania CV niektóre platformy oferują możliwość wygenerowania gotowej wiadomości aplikacyjnej. Odradzamy to rozwiązanie. Zamiast tego napisz własnymi słowami krótką wiadomość powitalną z samodzielnie załączonym CV.

✨ Uwzględnij nazwę firmy i stanowiska w treści dokumentu. Przykładowo, Twoje podsumowanie zawodowe może zawrzeć taki element:

Jak napisać CV - podsumowanie zawodowe

Dzięki temu, zamiast wysyłać „masówkę”, podkreślisz swoje zaangażowanie i zainteresowanie daną ofertą! 🔍

#16 – Kwestie formalne, czyli klauzula o ochronie danych osobowych

Jak napisać CV - RODO

Zgodnie z obecnie obowiązującym polskim prawem, które uwzględnia zasady RODO, każde przykładowe CV powinno zawierać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Zanim wkleisz ją do CV, upewnij się, czy w ofercie nie ma informacji o konkretnej klauzuli, wymaganej przez firmę. Jeśli nie, dobra wiadomość jest taka, że możesz ją sformułować samodzielnie. Poniżej znajdziesz przykłady treści klauzuli aktualnych na rok 2025.

👉🏼 Treść klauzuli RODO w CV

Jest to wersja rozbudowana, którą możesz zamieścić, jeśli zależy Ci na odniesieniu się do dokładnej podstawy prawnej:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

👉🏼 Treść zgody na przetwarzanie danych osobowych w CV

Wersja skrócona, która w celach personalizacji może zawierać nazwę firmy (pamiętaj, że musi być przez Ciebie każdorazowo zmieniona!):

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez (nazwa firmy) w celach rekrutacyjnych.

Poniżej znajdziesz też zgodę, którą musisz dodać, jeśli chcesz wziąć udział w przyszłych rekrutacjach:

Moje dane osobowe mogą być także wykorzystane przez (nazwa firmy) na potrzeby przyszłych rekrutacji na takie samo lub podobne stanowisko.

CV po angielsku – na co musisz zwrócić uwagę?

Niektóre firmy wymagają CV w języku angielskim, szczególnie jeśli aplikujesz na stanowisko w międzynarodowym przedsiębiorstwie lub np. zagranicznej instytucji. Poniżej przedstawiamy kilka rad, na co należy uważać, chcąc wysłać dobre CV w języku obcym.

CV po angielsku

Tłumaczenie CV

Przede wszystkim, pamiętaj o najważniejszej zasadzie – nie wszystko możemy przetłumaczyć „słowo w słowo” i nie wystarczy wrzucić CV w wersji polskiej do internetowego translatora. Zalecamy tłumaczenie pojedynczych słów lub konkretnych wyrażeń, a nie pełnych zdań, których składnia i kolejność mogą znacznie różnić się w języku angielskim od polskiej wersji.

Kapitalizacja w treści CV

Oprócz tzw. kalek językowych i niefortunnych tłumaczeń, częstym błędem jest niewłaściwe używanie wielkiej litery. Jeśli szukasz pracy i jesteś Polakiem / Polką, może kusić Cię, by pisać zaimki skierowane do drugiej osoby wielką literą – chcąc, zgodnie z polskimi standardami, okazać szacunek.

👉🏼 No i tutaj mamy nieoczekiwany zwrot akcji 😉 – w angielskim nigdy nie stosujemy kapitalizacji z zaimkami w drugiej osobie, czyli you (jeśli, rzecz jasna, nie są one pierwszym słowem w zdaniu). Jedyny zaimek, który nigdy nie powinien zaczynać się małą literą to „ja”, czyli I.

Popularne błędy językowe (w CV i nie tylko)

Poniżej znajdziesz kilka popularnych „byków”, których warto się wystrzegać:

  • Information (informacje) zapisane z „s” na końcu – w j. angielskim to rzeczownik niepoliczalny. Nigdy nie występuje z literą „s”.

  • I (ja) pisane małą literą – I piszemy zawsze dużą – niezależnie od tego, co widzisz na TikToku czy Instagramie, I małą literą to błąd językowy.

  • You’re oraz your – pamiętaj o tej różnicy: you’re = you are, czyli „ty jesteś”, natomiast your oznacza „twoje, wasze”.

  • Ma jako skrót od madam jest niepoprawne. Ma oznacza „mama, mamusia”. Poprawny skrót od madam to ma’am. W sytuacjach formalnych skróty nie są wskazane, więc dla uproszczenia sprawy polecamy zostać przy madam.

  • English, Polish, German, French i inne języki pisane są zawsze wielką literą, tak jak nazwy krajów. Zapisanie ich małą literą to błąd językowy.

„I hope this message finds you well”

Jeśli kiedykolwiek miałeś_aś styczność z j. angielskim podczas rekrutacji, jesteśmy pewni, że to zdanie choć raz „mignęło” Ci przed oczami. 😉 Zwykle występuje na samym początku formalnej wiadomości (np. aplikacja o pracę z załączonym CV) i ma na celu grzecznościowe pozdrowienie odbiorcy. Jednak jest dość „oklepane” i, naszym skromnym zdaniem, nie brzmi najlepiej. Co ciekawe, niektórzy odbierają je nawet jako przestarzałe i nieautentyczne.

Po co w ogóle pisać coś takiego do rekrutera? Przecież nie będziecie dyskutować o swoim samopoczuciu. 🤔 Wynika to z tego, że w wielu kulturach (w tym anglojęzycznych), wyrażenie zainteresowania samopoczuciem rozmówcy (np. popularne How are you?) pełni rolę kulturalnego powitania. Absolutnie nie chodzi tutaj o to, by rekruter Ci odpisał, że w sumie boli go dziś głowa, więc czuje się średnio. 😅

Nic nie stoi na przeszkodzie, by napisać w wiadomości grzeczny wstęp, a następnie przejść prosto do sedna. Jaki jest sekret podtrzymania grzecznościowego tonu w takiej sytuacji?

💡 W j. angielskim wyrażenia z would pełnią rolę (między innymi) grzecznościową. Skrót od would to 'd, jednak jeśli chcesz, aby Twoja wiadomość była w pełni formalna, nie stosuj form skrótowych (również takich jak I’m czy he’s). Oto przykład takiej wiadomości:

Dear Sir / Madam,


I am excited to apply for the position of a Junior Scrum Master at your company. I would be grateful if you took the time to review my application. My resume is attached below. Should you have any further questions, please do not hesitate to contact me.


I look forward to hearing from you.


Yours faithfully,
John Gray

Podsumowanie

Dokumenty aplikacyjne to element rekrutacji, którego nie powinno się bagatelizować. Jeśli chcesz, żeby rekruter wyłowił z morza kandydatów akurat Ciebie, zanim zaaplikujesz na dane stanowisko, musisz zadbać o jakość swojego CV.

⭐ Oto podsumowanie najważniejszych punktów, dzięki którym ulepszysz swoje CV:

  • Dobre CV zawsze odpowiada na wymagania ujęte w ogłoszeniu danej pracy.

  • Podczas pisania CV, postaw na czytelność i konkrety.

  • Nie przekraczaj limitu max. 2 stron CV.

  • Zawsze sprawdzaj treść i wygląd CV przed jego wysłaniem.

Powodzenia podczas rekrutacji! 👋🏼

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Co znaczy Curriculum Vitae? Co znaczy skrót CV?

Curriculum Vitae (w skrócie CV) to łaciński skrót, który można przetłumaczyć jako „przebieg życia”. Jest to powszechne określenie na dokument aplikacyjny, zawierający życiorys zawodowy kandydata wraz z najważniejszymi informacjami na jego temat, takimi jak umiejętności, doświadczenie zawodowe, wykształcenie itp.).

Czy w CV jest potrzebne zdjęcie?

Generalnie nie ma takiego wymogu, ale może być potrzebne podczas aplikowania na konkretne stanowisko, na którym wizerunek pracownika ma szczególne znaczenie. Zdjęcie jest też potrzebne, jeśli określono taki wymóg w ofercie.

👉🏼 Uwaga na CV wysyłane do zagranicznych firm – w niektórych krajach zdarza się, że rekruterzy odrzucą dobre CV tylko dlatego, że jest w nich zdjęcie. W ten sposób unikają zarzutów o dyskryminację. Dlatego, zanim wyślesz CV, dowiedz się, jakie są wymagania w danym kraju i konkretnej ofercie rekrutacyjnej.

Czy podawać datę urodzenia w CV?

Wedle najnowszych standardów obowiązujących w Polsce, nie podaje się tej informacji w CV. Jeśli firma będzie potrzebowała jej w celu prowadzenia rekrutacji, zapyta o to.

Resume – co to znaczy?

Jest to angielski odpowiednik słowa CV (Curriculum Vitae), czyli życiorys zawodowy. Słowo resume funkcjonuje głownie w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.

Co to CV funkcjonalne?

Jest to CV, w którym skupiasz się na umiejętnościach i kompetencjach, potrzebnych z punktu widzenia pracodawcy (na podstawie oferty pracy), bardziej niż na swoim doświadczeniu zawodowym. Może się sprawdzić w przypadku osób, których cele zawodowe dotyczą zmiany branży lub dla których są to dopiero początki na rynku pracy.

Co to CV chronologiczne?

Jeśli chcesz napisać proste CV, które sprawdzi się w uniwersalnych scenariuszach, to właśnie wersja chronologiczna – czyli standardowy format – będzie bezpiecznym wyborem. Uwzględnia elementy, o których wspomnieliśmy w powyższych podpunktach.

Czego unikać w CV?

W CV nie podaje się informacji, które są zbędne i mogą być podstawą do dyskryminacji na jakimkolwiek tle, takich jak wyznanie, narodowość, stan cywilny czy wiek. W przypadku rekrutacji do niektórych zagranicznych firm, dokumenty aplikacyjne zawierające zdjęcie również należą do tej kategorii.

Czy zawsze muszę napisać list motywacyjny?

Jeśli nie jest to wymagane w ogłoszeniu, wystarczy przesłać samo Curriculum Vitae. Możesz zdecydować się na list motywacyjny, jeśli chcesz w nim przyciągnąć uwagę rekrutera i rozwinąć swoje podsumowanie zawodowe. Musisz jednak wiedzieć, jak go poprawnie napisać.

Taki dokument nie powinien być dłuższy niż 1 strona i musi odpowiadać na potrzeby oferty pracy. Argumentując swoją kandydaturę, skup się na konkretach i nie powielaj tych samych treści, które są już zawarte w CV. Gotowe szablony i ChatGPT nie wchodzą w grę.

Potrzebujesz szybkich efektów?

Możemy pomóc – indywidualne lekcje z doświadczonymi Lektorkami i Lektorami to gwarancja szybkich efektów. Angielski od pierwszej minuty i tematyka dostosowana do Twoich zainteresowań pozwolą Ci skutecznie przełamać barierę mówienia.

Odbierz bezpłatną lekcję próbną, podczas której przekonasz się o tym, jak wyglądają lekcje u Talkersów.

Talkersów tworzą
Ci wspaniali ludzie
IMG_1051-1-scaled
IMG_4721
93873307_511047642921846_6617146848979189760_n-1
Iryna Vadan
lektor_angielskiego_jurek
lektor_angielskiego_KSENIA
talkersiprofilowkib-15-scaled
talkersiprofilowkib-1-scaled
lektor_angielskiego_JAN
lektor_angielskiego_SYLWIA
lektor_angielskiego_LIAM
lektor_angielskiego_KATARZYNA-scaled
lektor_angielskiego_ANZHALIKA
lektor_angielskiego_RADOSLAW
ASIA-1
SONIA-1
Magda_Talkbook_(1)
lektor_agielskiego_OLAR
lektor_angielskiego_KINGAW
lektor_angielskiego_KASIAP
lektor_angielskiego_KAROLINAK
lektor_angielskiego_ELA
lektor_angielskiego_VERONIKA
lektor_angielskiego_DOROTAC
lektor_angielskiego_IDA
lektor_angielskiego_SEBASTIANG
Franciszek Pawłowski
lektor_angielskiego_GRZEGORZ
lektor_angielskiego_AGATA
lektor_angielskiego_IGOR
lektor_angielskiego_GANA
lektor_angielskiego_yuliya
lektor_angielskiego_KUBA
lektor_angielskiego_FLORA
lektor_angielskiego_JULIAM
lektor_angielskiego_KASIAD
lektor_angielskiego_SHANARZ
lektor_angielskiego_JULIAP
lektor_angielskiego_GUNEL
lektor_angielskiego_MAHIZHA
lektor_angielskiego_MARIAR
lektor_angielskiego_AARON
lektor_angielskiego_JOSEPHINE
lektor_angielskiego_MARIAB
lektor_angielskiego_NATALIAJ
lektor_angielskiego_CHRIS
lektor_angielskiego_STEVEN
lektor_angielskiego_WERONIKAK
lektor_angielskiego_PATRYCJAM
lektor_angielskiego_MACIEJ
lektor_angielskiego_wiola
lektor_angielskiego_ARTURC
lektor_angielskiego_OLAL
lektor_angielskiego_MALGOSIAM
lektor_angielskiego_RITA
lektor_angielskiego_JULIAT
lektor_angielskiego_MARIAC
lektor_angielskiego_STEPHEND
lektor_angielskiego_AGNIESZKAJ
lektor_angielskiego_OLGA
lektor_angielskiego_ANNA
lektor_angielskiego_ZOFIAM
lektor_angielskiego_DOMINIKAP
lektor_angielskiego_JOANNAJP
lektor_angielskiego_MARKO
lektor_angielskiego_OKSANA
lektor_angielskiego_JAMEST
lektor_angielskiego_STEFAN
lektor_angielskiego_KEVIN
lektor_angielskiego_DEVON
lektor_angielskiego_VITALI
lektor_angielskiego_AGATA
lektor_angielskiego_MARIAS
lektor_angielskiego_KLAUDIAD
lektor_angielskiego_NINA
lektor_angielskiego_KAJA
lektor_angielskiego_MICHELINE
lektor_angielskiego_NIALL