Antyporadnik nauki angielskiego! ❌ 10 błędów, które utrudniają naukę - Talkersi.pl
Przejdź do treści

Antyporadnik nauki angielskiego! 10 błędów i postaw kursantów, które utrudniają naukę

Antyporadnik nauki angielskiego! 10 błędów i postaw kursantów, które utrudniają naukę

Chyba nie ma nic gorszego niż uczeń niechętny do współpracy. W końcu „do tanga trzeba dwojga”, a nawet najwspanialszy lektor języka angielskiego nie zdoła przekazać Ci umiejętności językowych samą siłą swojego umysłu. 🧙🏻‍♂️ 

Czy tego chcemy, czy nie – odpowiedzialność za postępy w nauce angielskiego leży zawsze po obu stronach

Nauczyciel ma obowiązek przekazać wiedzę i przeprowadzić swojego podopiecznego przez proces nauki zgodnie z wybraną metodą, ale to właśnie od ucznia zależy, czy wykona swoją pracę i finalnie tę wiedzę posiądzie. 💁🏻‍♀️

10 najczęstszych błędów popełnianych przez uczniów podczas nauki języka obcego

Zapraszamy Cię na „drugą stronę lustra”, gdzie odkryjesz, jakie postawy należą do najczęstszych błędów popełnianych przez uczniów w trakcie kursów językowych. I wcale nie chodzi nam o zachowania typowe dla buntu przedszkolaków, które uczą się podstaw języka polskiego! 😉

Choć piszemy to z przymrużeniem oka, wszystkie te przykłady są z życia wzięte i warto zastanowić się, które z nich możesz wyeliminować z własnych lekcji.

Błąd nr 1 – Nie chce mi się rozmawiać

nie rozmawiasz na lekcji, która z założenia jest konwersacją

Ach… ten moment, kiedy uczeń umawia się na lekcje konwersacyjne i… nie chce mu się rozmawiać. 🤯 

Pewnie pomyślisz, że nikt nie może oczekiwać od Ciebie, że będziesz „nawijać” w języku angielskim z podobnym entuzjazmem, co Osioł ze Shreka. Przynajmniej nie na pierwszej lekcji. 

To prawda, że zadaniem trenera językowego jest (w sposób naturalny) Cię „rozgadać”, ale wyobraź sobie, że najczęstsze słowa, jakie od Ciebie słyszy, to między innymi „nie wiem”. 🥴

Jeśli na pytania odpowiadasz zazwyczaj krótkim Yes., No., I don’t know. lub It depends., najwyższy czas to zmienić. Bez Twojego aktywnego uczestnictwa w rozmowie, możemy zagwarantować Ci jedno – że nie przełamiesz bariery mówienia! A Twój angielski zamiast stać się płynny, pozostanie w stanie nieużytecznym i skostniałym. 🥶 

Błąd nr 2 – Nienawidzę gramatyki

nie lubię gramatyki

Czy kojarzysz ten typ postaci, która początkowo wydaje się mieć niecne intencje i wszyscy jej nie cierpią, a finalnie okazuje się, że przez cały ten czas stała po stronie głównego bohatera? 🐱‍👤 Dokładnie w ten sposób często czułaby się gramatyka w obecności uczniów.

Jest to ten element nauki języka obcego, z którym większość dzieci spotkała się w szkole i nie darzyła go sympatią. Możemy za to winić polski system edukacji, oparty na wkuwaniu materiału na pamięć. Ale cóż tu zawiniła ta biedna gramatyka? 😥 

Gramatyka jest po to, by Ci pomóc! Cała sztuka w nauce języka obcego polega na jej umiejętnym połączeniu z innymi elementami języka i swobodą wypowiedzi. W końcu gramatyka to taki zestaw struktur, który pomaga precyzyjnie oddać kontekst wypowiedzi. Nauka języka angielskiego nie powinna opierać się wyłącznie na niej, ale jej rola jako solidnej podstawy jest nie do przecenienia.

Błąd nr 3 – Nienawidzę small talku

nie lubię small talku

Wyobraź sobie, że jesteś na rozmowie o pracę w międzynarodowej firmie i właśnie padają te słowa: „How are you?. Czy odpowiedź „Sorry, I hate small talk.” to dobry pomysł? 🤨

Uczymy się języka po to, żeby móc dogadać się z osobami, które nie mówią po polsku i pochodzą z różnych części świata. Język to część kultury, więc nie obejdzie się też bez ujęcia jej elementów. Small talk zdecydowanie do takich należy. To forma przyjaznego powitania i rozpoczęcia rozmowy w większości anglojęzycznych środowisk. 👋🏻 

Radzenie sobie z takimi sytuacjami ma na celu oswojenie Cię z praktyczną komunikacją w języku angielskim.

[BEZPŁATNY E-BOOK]
SZYBKA RANDKA Z ANGIELSKIM

10 praktycznych rzeczy, które powiedziałby Ci na pierwszej randce j. angielski… gdyby mógł mówić.

ebook o nauce angielskiego

Wypełnij formularz, a podarujemy Ci ebooka z praktycznymi wskazówkami dotyczącymi nauki angielskiego.

Dodatkowo w kolejnych mailach przekażemy Ci mnóstwo wartościowej wiedzy, narzędzi oraz innych przydatnych materiałów, które możesz wykorzystać samodzielnie.

Błąd nr 4 – Nie podoba(sz) mi się, ale nikomu o tym nie powiem

niedopowiedzenia w trakcie nauki angielskiego

Każdy uczeń ma prawo (a nawet obowiązek!) aktywnego uczestnictwa w planowaniu kursu. To Ty wiesz najlepiej, z czym masz trudności w języku angielskim. Może masz dysleksję i wspomagasz się metodami nauki słownictwa na pamięć. A może uczysz się ze słuchu lub potrzebujesz więcej czytania? Ważne, żeby Twój nauczyciel o tym wiedział i mógł odpowiednio zareagować. 💡

Kurs indywidualny, jaki oferujemy w Talkersach, daje Ci wolność dopasowania nauki do swoich potrzeb. Szkoda byłoby z tego nie skorzystać! 😉

To samo dotyczy Lektorów. Jeśli czujesz, że obecny nie spełnia Twoich oczekiwań lub nie czujesz tzw. chemii i swobody w jego obecności – powiedz o tym swojej Opiekunce. Może z tego powodu nauka języka rozwija się u Ciebie wolniej niż planowałeś_aś. Nie będziemy wiedzieć, że Twoje lekcje mogą być lepsze, jeśli nie podzielisz się z nami swoimi wrażeniami.

Błąd nr 5 – Naucz się za mnie, bo płacę i żądam efektów

nauczyciel nie nauczy się za Ciebie

Nie ma lepszego sposobu na zaprzepaszczenie nauki języka – na każdym etapie edukacji – niż przybranie biernej postawy. Niczym dzieci przymuszane do nauki przez rodziców. 

Obowiązkiem nauczyciela jest „wyposażenie Cię” w narzędzia potrzebne do nauki, a także podtrzymanie Twojej motywacji poprzez docenianie osiągnięć i postępów. 

Natomiast reszta zależy już od Ciebie. Nawet mentor o anielskiej cierpliwości nic nie zdziała w starciu z biernym uczniem. 😇 Dlatego, zapisując się na kurs językowy, zadaj sobie pytanie „Czy naprawdę jestem w stanie zaangażować się w naukę?” i odpowiedz na nie szczerze.

Błąd nr 6 – Nie mam czasu na prace domowe

Brak prac domowych

Szczerze, w nauce języka obcego nie istnieje coś takiego jak brak czasu. ⏳ To, co nas między sobą różni to nasze priorytety. Może masz dużo innych obowiązków (np. dzieci). Albo, po prostu, wolisz obejrzeć jeszcze jeden, „już na pewno ostatni”, odcinek serialu. I, co gorsza, z polskimi napisami… 📺 

Jeśli w procesie swojej nauki chcesz stać w miejscu – zawsze znajdziesz powód, żeby nie zrobić pracy domowej. Ale nie bez powodu wszyscy mówią, że nauka języka rozwija się wraz z liczbą wykonywanych powtórzeń. Potrzebujesz pracy domowej i regularnych powtórek, jeśli chcesz nauczyć się angielskiego raz, a dobrze – na całe życie.

Jak podejść do tego lepiej? Skończ z wymówkami! Spróbuj wypracować system, w którym wykonanie pracy domowej stanie się dla Ciebie możliwe. Żeby dobrze się nauczyć języka angielskiego, musimy przetestować różne sposoby i czasami nawet tak prosta zmiana jak tematyka czytanych artykułów czy skrócenie listy słów do opanowania może okazać się strzałem w dziesiątkę. 

A jeżeli dalej masz pewność, że nie masz na to czasu – może to nie jest najlepszy dla Ciebie moment na kurs językowy.

Błąd nr 7Hey Google, napisz za mnie esej na kolejne zajęcia

odrabianie prac domowych z chatGPT

Czy należysz do uczniów, którzy NIENAWIDZĄ ćwiczeń pisemnych? 😡 I tutaj wkracza do akcji, niczym rycerz na białym koniu, ChatGPT, Gemini lub inne narzędzia AI.

Skoro inwestujesz swój czas i pieniądze w kurs angielskiego, domyślamy się, że Twoim celem jest nabycie samodzielnej umiejętności posługiwania się tym językiem. 💸 No właśnie – samodzielnej… 

W nauce pisania celem jest wykształcenie Twoich własnych umiejętności językowych, a nie umiejętności korzystania z AI. Jeżeli w Twoim odczuciu nauka angielskiego zajmuje zbyt wiele czasu i dlatego korzystasz z pomocy sztucznej inteligencji – być może czas zmienić nastawienie.

Zresztą… osoby z branży edukacyjnej bardzo dobrze znają to i inne podobne narzędzia. W związku z tym, nie muszą być Sherlockiem, żeby zorientować się, że tekst nie był pisany przez Ciebie. 😉

Znajdź swojego wymarzonego Lektora angielskiego i ucz się rozmawiając na interesujące Cię tematy!
Veronika
Veronika
Ostatnie wolne terminy
% Promocja Happy Hours Happy Hours: poniedziałek – czwartek 9:00-15:00
% Promocja Happy Weekend Happy Weekend: piątek – niedziela (dowolne godziny)
Akcent:Amerykański
Native/Polak/Bilingual:Bilingual
Specjalizacje:General English, Business English
Zainteresowania:Politologia, analiza filmowa, sztuka współczesna.
Gunel
Gunel
Ostatnie wolne terminy
% Promocja Happy Hours Happy Hours: poniedziałek – czwartek 9:00-15:00
% Promocja Happy Weekend Happy Weekend: piątek – niedziela (dowolne godziny)
Akcent:Amerykański
Native/Polak/Bilingual:Bilingual
Specjalizacje:General English, Marketing
Zainteresowania:Samorozwój, organizacja czasu i psychologia.
Sebastian F.
Sebastian F.
Ostatnie wolne terminy
% Promocja Happy Hours Happy Hours: poniedziałek – czwartek 9:00-15:00
% Promocja Happy Weekend Happy Weekend: piątek – niedziela (dowolne godziny)
Akcent:Brytyjski
Native/Polak/Bilingual:Polak
Specjalizacje:General English
Zainteresowania:Podróże, sport, popkultura.

Błąd nr 8 – Nauczyciel jako „wszechwiedzący słownik języka angielskiego”

lektor angielskiego nie zna wszystkich słów świata

Lektor? Przecież to specjalista języka angielskiego, więc można oczekiwać, że wie o nim wszystko. A jakiekolwiek potknięcie świadczące o tym, że nie jest „ludzką encyklopedią” jest wręcz karygodne, prawda? 🧐

Choć rozumiemy potrzebę autorytetu, który w każdej sytuacji powinien reprezentować wysoki poziom wiedzy, wszyscy uczymy się przez całe życie. Również ci, którzy nauczają.

Ponadto naukę języka cechuje dynamika – jest to „żywy proces”. Dlatego niezwłoczna odpowiedź na każdą lingwistyczną zagwozdkę po prostu nie jest możliwa. Więcej wyrozumiałości! 😄

Błąd nr 9 – Lekcje angielskiego to moja terapia

błędy w nauce angielskiego - lektor to nie terapeuta

W dużej mierze zgadzamy się, że urokiem indywidualnego kursu języka obcego jest rodząca się więź między Tobą a nauczycielem. Dzięki systematyczności spotkań poznajecie się bliżej, co nierzadko kończy się przyjaźniami trwającymi o wiele dłużej niż sam kurs. 💚

Ważne, by zadbać o granice podczas zajęć. Pamiętaj, że Lektor jest od tego, żeby nauczyć języka i wytłumaczyć Ci np. stronę bierną w języku angielskim, a nie od tego, aby wspierać Cię w kryzysie egzystencjalnym. 

Mimo szczerych chęci, specyficzne trudności życiowe, takie jak radzenie sobie z traumami i emocjami, powinny zostać zaadresowane do odpowiednich specjalistów.

Błąd nr 10 – Jestem za stary na naukę języka obcego – czyli dzieci mają łatwiej

wiek a nauka

Nie ma nic bardziej postarzającego od własnego przekonania „jestem za stary_a, by się uczyć”. 👴🏻 Oczywiście zgodzimy się, że przyswajanie informacji przez dzieci w wieku szkolnym przebiega inaczej niż to, w jaki sposób uczą się dorośli, których pamięć nie śmiga już tak jak kiedyś. 

Nie oznacza to jednak, że jeśli nie nauczysz się czegoś na wczesnym etapie edukacji, to to zaniedbanie pozostanie z Tobą na zawsze. Wręcz przeciwnie – każdy wiek ma swoje trudności, ale nigdy nie jest za późno, by się rozwijać i stymulować swoją pamięć. 🧠 Wystarczy trochę wiary w siebie i cierpliwości, ponieważ nauka języków zwyczajnie potrzebuje obu tych składników.

Podsumowanie

I to by było na tyle! Choć jest to istny TOP 10 koszmarów, spędzających sen z oczu trenerom języka angielskiego, tak naprawdę opisane postawy szkodzą Wam obojgu. 

Dlatego liczymy na to, że ten tekst stanie się zapalnikiem do zmian, które uczynią Twój kurs angielskiego prawdziwie satysfakcjonującym procesem! 😃

Potrzebujesz szybkich efektów?

Możemy pomóc – indywidualne lekcje z doświadczonymi Lektorami to gwarancja szybkich efektów. Angielski od pierwszej minuty i tematyka dostosowana do Twoich zainteresowań pozwolą Ci skutecznie przełamać barierę mówienia.

Odbierz bezpłatną lekcję próbną, podczas której przekonasz się o tym, jak wyglądają lekcje u Talkersów.

Talkersów tworzą
Ci wspaniali ludzie
IMG_1051-1-scaled
IMG_4721
93873307_511047642921846_6617146848979189760_n-1
Iryna Vadan
lektor_angielskiego_jurek
lektor_angielskiego_KSENIA
talkersiprofilowkib-15-scaled
talkersiprofilowkib-1-scaled
lektor_angielskiego_JAN
lektor_angielskiego_SYLWIA
lektor_angielskiego_LIAM
lektor_angielskiego_KATARZYNA-scaled
lektor_angielskiego_ANZHALIKA
lektor_angielskiego_RADOSLAW
ASIA-1
SONIA-1
Magda_Talkbook_(1)
lektor_agielskiego_OLAR
lektor_angielskiego_KINGAW
lektor_angielskiego_KASIAP
lektor_angielskiego_KAROLINAK
lektor_angielskiego_ELA
lektor_angielskiego_VERONIKA
lektor_angielskiego_DOROTAC
lektor_angielskiego_IDA
lektor_angielskiego_SEBASTIANG
Franciszek Pawłowski
lektor_angielskiego_GRZEGORZ
lektor_angielskiego_AGATA
lektor_angielskiego_IGOR
lektor_angielskiego_GANA
lektor_angielskiego_yuliya
lektor_angielskiego_KUBA
lektor_angielskiego_FLORA
lektor_angielskiego_JULIAM
lektor_angielskiego_KASIAD
lektor_angielskiego_SHANARZ
lektor_angielskiego_JULIAP
lektor_angielskiego_GUNEL
lektor_angielskiego_MAHIZHA
lektor_angielskiego_MARIAR
lektor_angielskiego_AARON
lektor_angielskiego_JOSEPHINE
lektor_angielskiego_MARIAB
lektor_angielskiego_NATALIAJ
lektor_angielskiego_CHRIS
lektor_angielskiego_STEVEN
lektor_angielskiego_WERONIKAK
lektor_angielskiego_PATRYCJAM
lektor_angielskiego_MACIEJ
lektor_angielskiego_wiola
lektor_angielskiego_ARTURC
lektor_angielskiego_OLAL
lektor_angielskiego_MALGOSIAM
lektor_angielskiego_RITA
lektor_angielskiego_JULIAT
lektor_angielskiego_MARIAC
lektor_angielskiego_STEPHEND
lektor_angielskiego_AGNIESZKAJ
lektor_angielskiego_OLGA
lektor_angielskiego_ANNA
lektor_angielskiego_ZOFIAM
lektor_angielskiego_DOMINIKAP
lektor_angielskiego_JOANNAJP
lektor_angielskiego_MARKO
lektor_angielskiego_OKSANA
lektor_angielskiego_JAMEST
lektor_angielskiego_STEFAN
lektor_angielskiego_KEVIN
lektor_angielskiego_DEVON
lektor_angielskiego_VITALI
lektor_angielskiego_AGATA
lektor_angielskiego_MARIAS
lektor_angielskiego_KLAUDIAD
lektor_angielskiego_NINA
lektor_angielskiego_KAJA
lektor_angielskiego_MICHELINE
lektor_angielskiego_NIALL