Nie ma uniwersalnych metod - Talkersi Angielski Online
Przejdź do treści

Nie ma uniwersalnych metod

Nie ma uniwersalnych metod

Nie ma uniwersalnych metod

Jednym z problemów systemu edukacji jest standaryzacja. Światowej sławy pisarz sir Ken Robinson, w jednym ze swoich wystąpień na scenie TED, wyraził opinię, że edukacja nie powinna być zestandaryzowana, niczym jedzenie w McDonald’s.

Zamiast tego sir Ken Robinson zaproponował podejście „rolnicze”, czyli takie, które polega na kultywowaniu, na podejściu zindywidualizowanym.

Różne potrzeby

Podczas mojego pobytu w Japonii, miałem okazję uczyć wiele dzieci i dorosłych języka angielskiego. Już po pierwszych lekcjach uderzyło mnie to, jak bardzo różnią się potrzeby poszczególnych uczniów. Wniosek nie wydaje się być zbyt zaskakujący – to prawda. Jednak, jak się szybko okazało, różnice pojawiły się nie tylko na płaszczyźnie indywidualnej, lecz także narodowościowej. Z moich obserwacji wynikało to, że Polacy i Japończycy mają nieco inne potrzeby w kwestiach językowych.

To wydało się nieco dziwne, lecz uzasadnione. Za różnicami stoi kilka czynników, takich jak specyfika japońskiego systemu edukacji, który przynajmniej w kwestii angielskiego, mówiąc ogólnikowo, skupia się bardziej na zdolnościach akademickich, niż praktycznych, czy też specyfika samego języka, którego sylabiczna wymowa utrudnia opanowanie wymowy angielskiej.

Kiedy to w Polsce musiałem skupiać się bardziej na przekazywaniu wiedzy z zakresu słownictwa i gramatyki, w Japonii konieczna była zmiana priorytetów na wymowę zgłosek oraz poprawne akcentowanie. Na czym to polegało w praktyce? W zależności od wieku oraz stopnia kompetencji ucznia, bądź uczennicy, konieczne było zastosowanie takich metod jak zabawy z kartami ze słowami, czytanie tekstu, czy też nawet rozpisywanie różnych wariantów czytania danych samogłosek. Niekiedy było trudno.

Najczęściej jednak, po pewnym czasie, zauważyć można było postęp. Do tej pory, najbardziej dumny jestem z mojego osiągnięcia w postaci nauczenia 10-letniego japońskiego chłopca czytania. Walka była długa, ale opłaciła się!

Nauka konwersacji

Pracując w szkole językowej w Japonii często należy wyjść z założenia, że rolą nauczyciela z zagranicy jest nauka konwersacji, zaś gramatykę zostawić systemowi edukacji. Nieraz okazywało się jednak, że i nad gramatyką trzeba popracować…

To przeświadczenie, że cudzoziemiec ma uczyć rozmowy, a szkoła zasad gramatycznych jest, moim zdaniem, szkodliwe z dwóch powodów. Po pierwsze, obnaża to wadę szkolnictwa (zresztą nie tylko japońskiego), które nie jest zdolne do nauczenia dzieci praktycznych umiejętności językowych. Po drugie, narzuca nauczycielowi z zagranicy pewien tor nauczania, pewne oczekiwania (zwłaszcza wśród rodziców niektórych uczniów), które należy spełnić.

Pomimo tego, wspominam moje doświadczenia w nauczaniu w Tokio bardzo pozytywnie. W szkole, w której pracowałem miałem pewną dowolność w doborze środków i metod, toteż nie czułem się szczególnie skrępowany.

A największa nagroda? Zadowoleni rodzice, którzy przekazują szefowej, że ich dzieci lubią moje lekcje. Mieszkając i nauczając w tak odległym od Polski miejscu należy zmienić w głowie pewien paradygmat. Porzucić część przeświadczeń i „kultywować” w nowy, mocno zindywidualizowany sposób.

Talkersi to ci
wspaniali ludzie
IMG_1051-1-scaled
IMG_4721
93873307_511047642921846_6617146848979189760_n-1
Iryna Vadan
lektor_angielskiego_jurek
lektor_angielskiego_KSENIA
talkersiprofilowkib-15-scaled
talkersiprofilowkib-1-scaled
lektor_angielskiego_SYLWIA
lektor_angielskiego_KATARZYNA-scaled
lektor_angielskiego_ANZHALIKA
ASIA-1
SONIA-1
Magda_Talkbook_(1)
lektor_agielskiego_OLAR
lektor_angielskiego_KINGAW
lektor_angielskiego_KASIAP
lektor_angielskiego_KAROLINAK
lektor_angielskiego_ELA
lektor_angielskiego_VERONIKA
lektor_angielskiego_DOROTAC
lektor_angielskiego_IDA
lektor_angielskiego_SEBASTIANG
lektor_angielskiego_GRZEGORZ
lektor_angielskiego_IGOR
lektor_angielskiego_GANA
lektor_angielskiego_yuliya
lektor_angielskiego_KUBA
lektor_angielskiego_FLORA
lektor_angielskiego_JULIAM
lektor_angielskiego_KASIAD
lektor_angielskiego_SHANARZ
lektor_angielskiego_JULIAP
lektor_angielskiego_MAHIZHA
lektor_angielskiego_MARIAR
lektor_angielskiego_AARON
lektor_angielskiego_JOSEPHINE
lektor_angielskiego_MARIAB
lektor_angielskiego_NATALIAJ
lektor_angielskiego_CHRIS
lektor_angielskiego_STEVEN
lektor_angielskiego_PATRYCJAM
lektor_angielskiego_wiola
lektor_angielskiego_ARTURC
lektor_angielskiego_MALGOSIAM
lektor_angielskiego_RITA
lektor_angielskiego_JULIAT
lektor_angielskiego_MARIAC
lektor_angielskiego_STEPHEND
lektor_angielskiego_AGNIESZKAJ
lektor_angielskiego_OLGA
lektor_angielskiego_ANNA
lektor_angielskiego_ZOFIAM
lektor_angielskiego_DOMINIKAP
lektor_angielskiego_JOANNAJP
lektor_angielskiego_MARKO
lektor_angielskiego_OKSANA
lektor_angielskiego_JAMEST
lektor_angielskiego_KEVIN
lektor_angielskiego_DEVON
lektor_angielskiego_VITALI
lektor_angielskiego_AGATA
lektor_angielskiego_MARIAS
lektor_angielskiego_KLAUDIAD
lektor_angielskiego_NINA
lektor_angielskiego_KAJA
lektor_angielskiego_MICHELINE
lektor_angielskiego_NIALL
created by Polish
lektor_angielskiego_Maryia